previous pauseresume next

دوره های آموزشی ICM

  • کلاس بحث موردی
  • کلاس معاینه فیزیکی
  • کارگاه نسخه نویسی
  • کارگاه تستهای آزمایشگاهی
  • کارگاه روش خواندن EKG
  • کلاس Chest X Ray

 

 

 

معاینه فیزیکی

هدف:

 هدف كلي اين كلاسها، يادگيري اصول برقراري ارتباط با بيمار، گرفتن شرح حال از بيمار و يادگيري روش انجام معاينه فيزيكي طبيعي است. پيش از اين، آموزش سميولوژی عملی به دانشجويان در قالب جلساتی در محيط بيمارستان، بر بالين بيماران و همراه با اساتيد اجرا می گرديد. در اين ميان فرصت کم اساتيد، ايجاد مزاحمت برای بيماران، احساس ترس و عدم اعتماد به نفس دانشجو برای يادگيری معاينه بر روی بيمار، عدم وجود فرصتهايی برای تمرين دانشجو تحت نظر مربی يا استاد، مشکل آفرين بودند و در نتيجه به آموزش ناقص و بدون انسجام منتهی می گرديد. با در نظر گرفتن اين مشکلات کلاسهای سميولوژی سازماندهی تسلسلی جديدی يافت و به دو قسمت زير تقسيم گرديد:

  ۱-روش گرفتن شرح حال و معاينه طبيعی (در گروههای کوچک، در محيط مرکز مهارت های بالینی ، با تمرين دانشجويان روی يکديگر و روی مولاژ، تحت نظر پزشکان عمومی آموزش دیده)

  ۲-روش گرفتن شرح حال و معاينه فيزيکی غير طبيعی (در گروههای کوچک، بخشهای بيمارستان، با تمرين روی بيماران و تحت نظر رزيدنت های داخلی

روش اجرا:

۲۲ جلسه ۲ ساعته در گروههای کوچک، در محيط مرکز مهارت های بالینی ، بر اساس طرح درس و با تمرين دانشجويان روی يکديگر و روی مولاژ، تحت نظر پزشکان عمومی آموزش دیده.

امتحان پایان دوره:

برای سنجش مهارتهای معاينه فيزيکی نرمال دانشجويان روش مشاهده مستقيم به کارگرفته می شود. بدين ترتيب که دانشجو در چندايستگاه مختلف اقدام به انجام مهارت خواسته شده بر روی مولاژ يا بيمارنما می کند. البته چون در اين قسمت هدف انجام معاينات با تکنيک صحيح است به همين خاطر بيمارنما آموزش داده نمی شود. در هر ايستگاه يک آموزشيار ناظر انجام مهارت توسط دانشجوست. جهت افزايش پايائی اين روش از فهرست های وارسی (Check list)استفاده می گردد. چک ليستها دارای مقياس درجه بندی دو وضعيتی است و سعی گرديده که هر جزء از چک ليست به صورت خيلی واضح تعريف شده و به آسانی قابل مشاهده باشد. اين چک ليستها در هر ايستگاه به طور جداگانه برای هر دانشجو تکميل می گردد و در نهايت نمره پايانی اين آزمون از جمع ايستگاهها بدست می آيد. البته اين آزمون بخشی از ارزشيابی نهايی دانشجو در مورد معاينات فيزيکی نرمال را تشکيل می دهد. فعاليت و مشارکت در گروههای کوچک و همچنطن تهيه ۶ شرح حال از بيماران بستری در بيمارستان نيز قسمت عمده ای از اين ارزشيابی را به خود اختصاص می دهند.

 

بحث موردی (Case Discussion)

در آزمون Case Discussionکه در انتهای دوره ICMو پس از گذراندن ۷ جلسة Case Discussionبرگزار می گردد، در اولين ايستگاه ممتحن به ارائه يک شرح حال کوتاه (يک خط) درباره بيماری می پردازد (بصورت نوشته شده در اختيار دانشجو قرار می گيرد) و دانشجو سوالات لازم دربارة شرح حال اين بيمار را از ممتحن سوال می کند. در حقيقت آزمون بصورت امتحان شفاهی برگزار می شود. البته اوراق نمره دهی دارای ساختار با مقياس درجه بندی تهيه شده و در اختيار امتحان گيرندگان قرار ميگيرد. علاوه بر اين شرح حال کامل نيز در اختيار ممتحن قرار می گيرد تا در هر مورد پاسخ مناسب را در جواب سوالات مربوط به شرح حال، معاينه فيزيکی و پاراکلينيک به دانشجو ارائه دهد. به همين ترتيب دانشجو ايستگاههای مربوط به معاينه فيزيکی همين بيمار و پاراکلينيک لازم برای همين بيمار را نيز طی می کند (در هر ايستگاه اطلاعات مربوط به ايستگاه قبل در اختيار دانشجو قرارمی گيرد) در اينجا نيز نمره اين آزمون بخشی از نمره کل ارزشيابی را در بر می گيرد و مابقی به مشارکت فعال دانشجو در گروههای کوچک و بزرگ اختصاص دارد  (نمونه چک ليست در ضميمه شماره ۵ ).

 روش ديگری که در امتحانات Case Discussionبه کار برده شد، روشی شبيه به Modified Essay Questionبود. در اينجا نيز بخش محدودی از اطلاعات بيمار، در اختيار دانشجو قرار ميگرد. سپس از او خواسته می شود که سوالات اساسی مربوط به گرفتن شرح حال اين بيمار را بنويسد. پس از اتمام اين قسمت شرح حال کامل اين بيمار در اختيار بيمار قرار می گيرد و از او خواسته می شود معاينات فيزيکی ضروری در اين بيمار را بنويسد. در مرحله بعد نتيجه معاينات فيزيکی كامل در اختيار دانشجو قرار گرفته و از او خواسته می شود آزمايشات کلينيکی ضروری برای اين بيمار را بنويسد. نمره دهی نيز از طريق مقايسه پاسخ دانشجويان با مدل جوابها صورت می گيرد. مزيت عمده اين روش در مقايسه با روش قبل سهولت اجرای اين نوع آزمون بود .